Selecteer een pagina

Obstipatie is een van die aandoeningen die gemiddelde genomen redelijk vaak voorkomen. Desondanks wil dit niet zeggen dat het fijn is om er mee te maken te hebben. Het tegendeel is zelfs waar. Obstipatie is in de basis erg vervelend. Het is dan ook belangrijk dat je er zo snel mogelijk achter komt wat te doen bij obstipatie. Je bent dan in staat om de juiste stappen te nemen om naar herstel toe te werken. Bovendien zijn er ook voldoende zaken die je anders kunt doen om obstipatie in de toekomst te voorkomen.

Oorzaken van obstipatie

Laten we allereerst even een kijkje nemen naar de mogelijke oorzaken van obstipatie. Wat dit zijn er namelijk nog wel een paar. Voor ieder individu zal de precieze oorzaak ook ergens anders liggen. Dit is het directe gevolg van de meerdere potentiële oorzaken die er zijn. Al met al moet je het zeer waarschijnlijk zoeken in een of meerdere van de volgende punten:

  • Te weinig drinken: Te weinig drinken is een van de eerste mogelijke redenen voor obstipatie. In de praktijk blijkt vaak dat er heel veel mensen zijn die nog altijd te weinig vocht binnen krijgen. Dit tekort aan vocht heeft dan negatieve gevolgen op het functioneren van het lichaam. Hierdoor ontstaat er in de basis dus obstipatie. Wanneer je wel voldoende vocht binnen krijgt, is het veel makkelijk voor de darmen om alles naar buiten te werken wat naar buiten moet. Zeker in combinatie met zweten en bijvoorbeeld een warme zomerdag is er dankzij de omstandigheden extra veel kans op obstipatie.
  • Te weinig vezels: Verder staan ook vezels erom bekend dat ze van grote waarde zijn bij het optimaliseren van je stoelgang. Vezelrijk voedsel zorgt ervoor dat je darmen hun werk maximaal kunnen uitvoeren. Het voedsel wordt dan op een optimale wijze verwerkt in de darmen. Bij een tekort aan vezels ontstaat er al redelijk snel obstipatie. Zorg er daarom voor dat vezels een vast onderdeel van je eetpatroon uitmaken. Zo krijg je niet onverhoopt te maken met problemen.
  • Onvoldoende lichaamsbeweging: Daarnaast is onvoldoende lichaamsbeweging ook zeker niet bevorderlijk voor het functioneren van je lichaam. Wanneer je te weinig lichaamsbeweging meekrijgt, begint je lichaam ‘lui’ te worden. Het is niet in staat om de werkzaamheden uit te voeren op een manier dat het eigenlijk zou moeten. Obstipatie is dan een van de symptomen die naar boven komen drijven.
  • Aanleg voor inactieve darmen: In sommige gevallen is er sprake van aanleg voor minder actieve darmen. Dit is bijvoorbeeld iets dat geregeld voorkomt in je familie. Er is dan niet per se sprake van verkeerd gedrag of een ontoereikend eetpatroon dat obstipatie tot gevolg heeft. In het geval van inactieve darmen is het belangrijk om erachter te komen dat dit de oorzaak is. Met deze kennis op zak ben je dan in staat om de benodigde vervolgstappen te nemen.
  • Te laat naar het toilet gaan: Een ander punt dat zeker niet bevorderlijk werkt met betrekking tot obstipatie is te laat naar het toilet gaan. In principe doe je er altijd goed aan om meteen naar de wc te gaan wanneer je moet. Wanneer je dit namelijk niet doet, is het niet meer dan logisch dat er sprake is van een opstopping. Het onverteerde voedsel dat eigenlijk weer naar buiten moet, blijft de boel nu in je lichaam ophouden. Hierdoor is het voor een volgende lading voedsel niet mogelijk om er doorheen te gaan. Bovendien blijft de dikke darm dan ook nog maar sporadisch z’n werk doen.
  • Stress: Stress is iets waar meer en meer mensen vandaag de dag mee te maken krijgen. Het leven lijkt op vele vlakken wel steeds drukker te worden. Er wordt meer en meer van mensen gevraagd op het gebied van bijvoorbeeld werk. Wanneer je dan steeds meer stress begint te voelen, heeft dit ook bepaalde fysieke gevolgen. Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk dat je door stress met obstipatie te maken krijgt. Je bent dan in één klap een stuk minder goed in staat om voedsel goed te verwerken.
  • Medicijnen: Tot slot zijn er nog tal van medicijnen die als bijwerking obstipatie tot gevolg hebben. Voorbeelden hiervan zijn antidepressiva, ijzertabletten en morfine. Ben je iemand die deze medicijnen geregeld slikt? Dan moet je het probleem van obstipatie zeer waarschijnlijk in die hoek zoeken.

Behandeling van obstipatie

Al met al is er een goede kans dat je nu ongeveer een beeld hebt van wat de oorzaak van je obstipatie is geweest. Dit betekent ook dat het nu tijd is om te kijken naar wat de juiste behandelmethode gaat zijn. Uiteindelijk wil je namelijk wel zo snel mogelijk van de obstipatie af komen. De vervelende symptomen die bij obstipatie horen, wil je het liefst lekker achter je laten. De maatregelen die gelden als behandeling van obstipatie zijn:

  • Medicijnen aanpassen: Blijkt het inderdaad dat de medicijnen die je voor andere aandoeningen slikt de oorzaak zijn van de obstipatie? Dan is het belangrijk om hier overleg met je huisarts over te hebben. Kijk bijvoorbeeld of het mogelijk is om het medicijn te vervangen door een ander medicijn. Of om misschien deels te minderen. Dit soort aanpassingen gaan in potentie zeker helpen bij het behandelen van de obstipatie.
  • Meer drinken: Daarnaast zijn er dus grote hoeveelheden mensen die dagelijks nog te weinig drinken. Een goede hoeveelheid komt neer op zo’n 1,5 a 2 liter vocht per dag. Wanneer je dat binnen krijgt, hoef je niet bang te zijn voor obstipatie. Tenminste, te weinig vocht drinken is dan in ieder geval niet het probleem. Mocht de obstipatie zich dan nog steeds voor blijven doen, dan ligt het probleem ergens anders.
  • Gezonde voeding eten: Verder is gezonde voeding eten op dit gebied dus cruciaal. Het zijn uiteindelijk de vezels die het grootste effect hebben op het verwerken van voedsel. Ze maken dit hele proces aanzienlijk soepeler. Zorg er dus voor dat vezels een belangrijk gedeelte van jouw voedingspatroon uitmaken. Bijvoorbeeld door meer volkorenboord, aardappelen, fruit, groente en pasta te eten.
  • Meer bewegen: Combineer deze eerdere maatregelen met het krijgen van voldoende beweging. Het advies is om iedere dag minstens een half uur intensief te bewegen. Dit mag je uiteraard ook opdelen in meerdere tijdsvakken. Denk aan activiteiten als rennen, fietsen of zelfs zwemmen. Hiermee breng je de darmen namelijk ook in beweging. Ze zorgen ervoor dat je je ontlasting makkelijker kwijt gaat raken. En daar is het je uiteindelijk toch allemaal om te doen.
  • Direct naar de wc gaan als je moet: Ook blijft het essentieel om direct naar de wc te gaan als je moet. Soms is dit natuurlijk niet mogelijk, wanneer je bijvoorbeeld in de auto zit of ergens onderweg bent. Echter is het in 90% van de gevallen wel een optie. Hou het niet langer op dan nodig is en ga altijd direct naar de wc. Deze verandering gaat op de korte termijn al z’n vruchten afwerpen. Wanneer je de aandrang namelijk keer op keer zou negeren, voel je deze iedere keer een stukje minder goed aan. De kansen op verstoppingen nemen dan met de dag verder toe.
  • Extra medicijnen slikken: Tot slot is het mogelijk om extra medicijnen te gaan slikken. Denk bijvoorbeeld aan laxeermiddelen. Deze middelen zijn in staat om je te helpen om obstipatie te verhelpen. Met laxeermiddelen komt het proces rondom het verwerken van je ontlasting pas echt op gang. Laxeermiddelen zijn er in alle soorten en maten. Van de natuurlijke middelen tot aan de geproduceerde opties.

Bij deze behandelmethoden is het uiteraard goed mogelijk om voor een combinatie van opties te gaan. Sterker nog, het is aan te raden om alle veranderingen door te voeren. Zo ga je waarschijnlijk al snel merken dat verbetering wel degelijk mogelijk is. Uiteindelijk is het namelijk een kwestie van je bewust zijn van je eigen acties. De kans is groot dat 1,2 of zelfs meer genoemde punten in jouw situatie een stuk beter kunnen.

Wat te doen bij obstipatie om het in de toekomst te voorkomen

Door de genoemde behandelmethoden te blijven volhouden, is het mogelijk om obstipatie permanent te voorkomen. Blijf dus vooral voldoende drinken, gezond eten, genoeg bewegen en op tijd naar de wc gaan. Wanneer die zaken niet helpen, doe je er goed aan om laxeermiddelen een kans te geven. Het gebruik hiervan moet je wel langzaam opbouwen. Probeer dit altijd te doen in overleg met je huisarts.

Maak van de eerdergenoemde maatregelen dan ook een gewoonte. Door het niet sporadisch toe te passen maar juist standaard te doen, hoef je er op een gegeven moment niet eens meer over na te denken. Het gaat dan eigenlijk zo goed als vanzelf. Dit is het allerbeste scenario. Je weet dan precies wat je moet doen, zonder dat je hier iedere dag bewust over nadenkt. En mocht je dan na verloop van tijd nog niet van je obstipatie af zijn, dan is er altijd nog de optie om contact op te nemen met je huisarts. Die gaat dan met je kijken naar serieuzere maatregelen om het te verhelpen en voorkomen.