Selecteer een pagina

Wanneer je met spit te maken krijgt, is dit bijzonder oncomfortabel. In veel gevallen is er sprake van een onverwachtse pijnscheut. Hierdoor duurt het niet lang alvorens je rug volledig op slot zit. Bij een erge spitaanval is het niet eens meer mogelijk om te zitten of te lopen. Dit is in één klap simpelweg te pijnlijk geworden. In dergelijke situaties doe je er dan ook goed aan om op zoek te gaan naar bruikbare informatie. Wat te doen bij spit?

Wat te doen bij spit: De symptomen

Om er zeker van te zijn dat je met spit te maken hebt, doe je er goed aan om de symptomen erbij te pakken. Er zijn namelijk verschillende symptomen die tezamen duidelijk aangeven dat je met spit te maken hebt. Laten we de belangrijkste symptomen er meteen even bij pakken:

  • Acute pijnscheut onderrug: Een acute pijnscheut in de onderrug is zeer kenmerkend voor spit. De pijnscheut is bijzonder hevig. En deze doet zich vaak op een onverwachte wijze voor. Je probeert bijvoorbeeld iets op te tillen en plots schiet het in je rug. Deze acute pijnscheut is vaak zo hevig dat je direct niet meer in staat bent om te zitten of te lopen. Het enige wat nodig overblijft, is op bed liggen.
  • Stijve rug: Na de initiële pijnscheut ontwikkelt de pijn zich al snel verder tot een stijve rug. Er zit nog maar nauwelijks beweging in je onderrug. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je niet meer voorover kunt bukken. De rug is hier op dat moment niet soepel genoeg meer voor. De rug zit als het ware ‘vast’. Een symptoom dat eigenlijk bij iedere vorm van spit duidelijk herkenbaar is.
  • Uitstraling pijn richting benen: Verder is er in de meeste gevallen sprake van uitstraling van de pijn richting de benen. De stijfheid en de pijn zitten oorspronkelijk in de onderrug. Echter blijft deze niet altijd op die locatie. Er vindt een verspreiding plaats richting de billen en de bovenbenen. Wanneer hier sprake van is, heb je het echt goed te pakken. De rug is flink van slag.
  • Zeer beperkt in beweging: Tot slot ben je dus ook zeer beperkt in je bewegingsmogelijkheden. Wanneer de rug helemaal vastzit, is het niet prettig om te zitten of te lopen. Voorover buigen is bovendien al helemaal bijna onmogelijk geworden. Door deze beperking in je bewegingsmogelijkheden ervaart men spit vaak als zeer ontwrichtend voor je dagelijkse leven.

Oorzaken van spit

Bij spit is er geen sprake van één duidelijk aanwijsbare oorzaak. Dit zit hem in potentie namelijk in een aantal verschillende oorzaken. Voor iedereen is het dan ook belangrijk om goed door te nemen welke oorzaak het meest waarschijnlijk is. Dit stelt je namelijk in staat om op een effectieve wijze spit te verhelpen en in de toekomst ook te voorkomen. In de meeste gevallen is er sprake van een van de volgende oorzaken:

  • Overbelasting: Overbelasting is een van de belangrijkste oorzaken van spit. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je de hele dag zware voorwerpen tilt. In dit geval spreken we dus over langdurig aanhoudend fysiek zwaar werk. Hier raakt je rug overbelast van. Dit effect is bovendien nog een stuk sterker wanneer je het combineert met een verkeerde houding. Hierdoor moet de rug namelijk een nóg groter deel van de last op zich nemen.
  • Plotselinge beweging: Daarnaast is een plotselinge beweging ook vaak de oorzaak. Bij een plotselinge beweging schiet je rug namelijk ineens in een andere houding. In sommige gevallen gaat dit te snel voor de rug en gaat er iets mis. Hierdoor spannen de spieren in je onderrug allemaal tegelijk aan. Het resultaat is dan een aanval van spit. Om spit te voorkomen, doe je er dus goed aan om plotselinge bewegingen te vermijden.
  • Te weinig lichaamsbeweging: Verder draagt te weinig lichaamsbeweging vaak bij aan het ontwikkelen van spit. Wanneer je namelijk weinig beweegt, is je onderrug niet al te soepel. Bovendien ontwikkelen de spieren in je onderrug zich maar in beperkte mate. En dus ontstaat er na verloop van tijd een zwakke plek. Het wordt niet voor niets sterk aangeraden om voor veel lichaamsbeweging te zorgen. Dit verbetert de kwaliteit van je leven op verschillende vlakken.
  • Hernia onderrug: Bij een hernia is er sprake van een uitstulping in de onderrug. Deze prikt dan tegen een zenuw aan, waardoor je pijn voelt. Bij een hernia heeft het lichaam door dat er iets mis is. Het schiet dan als het ware in de verdediging met een spitaanval. De spieren in de onderrug spannen zich aan om alles in de rug op z’n plek te houden.
  • Slijtage tussenwervelschijf op hogere leeftijd: Als laatste oorzaak van spit mag ook zeker slijtage in een tussenwervelschijf niet onbenoemd blijven. Dit vindt voornamelijk plaats op hogere leeftijd. Hierdoor is de onderrug in een beduidend mindere fysieke staat dan op jongere leeftijd het geval was. Een spitaanval is het mogelijke gevolg.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van de oorzaak van jouw spitaanval, ben je gericht in staat om het in de toekomst te voorkomen. Door bijvoorbeeld meer lichaamsbeweging te genieten, minder fysiek zwaar werk te verrichten en geen plotselinge bewegingen meer te maken.

Het verhelpen van spit

Op het moment dat je met een aanval van spit te maken hebt, denk je eigenlijk alleen aan het vinden van een oplossing. De prioriteit moet namelijk liggen bij het verhelpen van de pijn. Je wilt het liefst zo snel mogelijk weer mobiel zijn. En dit is volledig begrijpelijk. Bij een fikse aanval van spit is het amper mogelijk om je bed uit te komen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je direct kunt doen. Dit zijn:

#1: Blijf in beweging

Bij spit heb je dus zeer waarschijnlijk te maken met veel pijn en een beperking van de bewegingsmogelijkheden in de onderrug. Desondanks is het wel belangrijk dat je in beweging blijft. Wanneer je dit namelijk niet zou doen, is het mogelijk dat je met blijvende instabiliteit in de onderrug te maken krijgt. Het antwoord op ‘wat te doen bij spit?’ komt dan ook vooral hier op neer.

Het is simpelweg nooit goed om dagenlang nauwelijks beweging te hebben. Hier hebben je spieren onder te lijden. Ze gaan dan stapsgewijs achteruit. En deze achteruitgang is dan in potentie blijvend op de lange termijn.

Zorg er dus voor dat je de minimale hoeveelheid beweging krijgt die je aankan. Dit is vaak al voldoende in de vorm van een rondje lopen. Probeer iedere dag zoveel te lopen als dat je qua pijn kan verdragen. Ook fietsen is hierbij een goede optie.

#2: Vermijd zware belasting van je onderrug

Om spit te verhelpen, is het absoluut bijzonder belangrijk dat je zware belasting van de onderrug vermijdt. In het geval van spit is je onderrug namelijk een stuk zwakker dan normaal. Het is dan zeker niet in staat om zware belasting te verdragen. Doe je dit wel, dan bestaat er een serieuze kans dat je opnieuw met een spitaanval te maken krijgt. Het hoeft je natuurlijk niet verteld te worden dat dit uiterst onwenselijk is.

Pak daarom zeker de eerste dagen geen zware dingen op. Doe het optillen van lichte voorwerpen sowieso het liefst vanuit je benen of je armen. Probeer de druk op de onderrug zoveel mogelijk te verlichten. Je rug krijgt al voldoende beweging wanneer je simpelweg een rondje loopt.

#3: Slik pijnstillers bij aanhoudende pijn

Tot slot is het vaak noodzakelijk om pijnstillers te slikken. Zeker bij aanhoudende pijn. Dankzij pijnstillers ben je net wat beter in staat om in beweging te komen. Ook is de pijn dan een stuk minder na een korte periode van beweging.

Pijnstillers zijn uiteraard geen medicijn die de spit zelf tegengaat. Het gaat puur om een middel dat ervoor zorgt dat je wat minder onnodige pijn ervaart. Wanneer je weet wat je moet doen om spit te verhelpen en te voorkomen, zijn pijnstillers erg handig om je bij deze stappen te helpen.

Veel huisartsen raden daarbij paracetamol of ibuprofen aan. Wanneer je niet zeker weet of je deze pijnstillers mag hebben, moet je eerst even je huisarts raadplegen.

Spit definitief voorkomen

De juiste informatie is uiteindelijk extreem waardevol. Door je aan de juiste stappen te houden, ga je binnen de kortste keren van je spit af zijn. Vanaf dat moment is het zaak om niet in dezelfde gewoontes te vervallen. Wat je namelijk vaak ziet, is dat de focus verdwijnt als de pijn weg is. Het heeft dan niet langer prioriteit. En dus ligt het gevaar op de loer dat je geen blijvende veranderingen in je leefgewoontes doorvoert. Wanneer je hetzelfde blijft doen, gaat dit zeer waarschijnlijk leiden tot dezelfde resultaten.

Maak deze fout dus niet en blijf je bewust van dat wat er nodig is. Met een aantal kleine aanpassingen hoef je in de toekomst al geen last meer van spit te hebben. Een fijne gedachte, nu je zelf hebt meegemaakt hoe vervelend spit kan zijn. De kwaliteit van je leven als geheel gaat er dan ook flink op vooruit wanneer spit voorgoed tot het verleden behoort.