Selecteer een pagina

Nekpijn is bijzonder vervelend. Vandaag de dag lijkt het bovendien steeds vaker voor te komen. Men ziet hierin een nauw verband met verschillende oorzaken. Hierdoor is het wel degelijk mogelijk om iets aan terugkerende nekpijn te doen. Maar op het moment dat je nekpijn hebt, heeft het verhelpen hiervan de prioriteit. In dit artikel kijken we daarom specifiek naar wat te doen bij nekpijn.

Wat te doen bij nekpijn: De symptomen

Laten we bij het begin beginnen. Allereerst is het belangrijk om vast te stellen dat je inderdaad nekpijn hebt. En dat er geen sprake is van een ander probleem. In dat geval zou je namelijk weinig hebben aan specifieke informatie over nekpijn. De belangrijkste symptomen bij nekpijn zijn:

  • Stijfheid: Stijfheid is een van de belangrijkste symptomen van nekpijn. Dit symptoom komt vooral vaak voor op het moment dat je in een verkeerde houding hebt geslapen. Door de langdurige spanning op je nek zijn de nekspieren daardoor stijf geworden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het staren naar een scherm de hele dag. De nek bevindt zich daardoor namelijk in een gefixeerde positie. Je gebruikt de nekspieren daarbij minimaal, waardoor ze verstijven.
  • Pijnscheuten: Een ander duidelijk symptoom van nekpijn is de aanwezigheid van pijnscheuten. Bijvoorbeeld wanneer je een relatief onverwachtse beweging maakt met je nek. Het schiet er dan als het ware in. Het voelt dan net alsof iemand je met een mes in je nek prikt. Deze pijnscheuten zijn heel gewoon bij nekpijn. Het is een duidelijke manier van het lichaam om aan te geven dat zaken anders moeten.
  • Uitstraling: Daarbij vindt er vaak uitstraling naar andere delen van het lichaam plaats. De pijn voel je dan als het ware ook vanuit de armen of de schouders. Dit is meestal het geval wanneer de pijn wat heviger wordt. Deze pijn blijft dan niet meer alleen in de nek zitten. Het breidt zich uit naar andere, aangrenzende plekken.
  • Hoofdpijn: Tot slot krijg je bij echt nekpijn ook vaak te maken met hoofdpijn. Ook dit zou je als een vorm van uitstraling kunnen zien. In veel gevallen is er dan sprake van spierspanningshoofdpijn. Doordat je nek zo pijn doet en gespannen is, krijg je dan ook nog eens pijn het in hoofd. Meer dan genoeg redenen dus om hier iets aan te gaan doen.

Oorzaken van nekpijn achterhalen

Een belangrijk punt om te beginnen, is het achterhalen van de oorzaak van de nekpijn. Wanneer je hebt vastgesteld dat je inderdaad met een traditionele vorm van nekpijn te maken hebt, is het hier tijd voor. Want waar komt je nekpijn nu eigenlijk vandaan? Pas dan weet je wat te doen bij nekpijn. Door het probleem namelijk bij de bron aan te pakken, weet je het in de toekomst op een succesvolle wijze te voorkomen.

Er zijn verschillende oorzaken van nekpijn. Daarom is het ook belangrijk om voor jezelf te bepalen wat het meest plausibel is. Al met al komt het vaak neer op een van de volgende hoofdoorzaken:

  • Spanning: Spanningen zijn er in allerlei soorten en maten. Een belangrijk voorbeeld hiervan is wanneer je stress voelt. Door stress begin je je in je hele lichaam eigenlijk meer aan te spannen. Dit is een natuurlijke reactie op de bron van de stress. Daardoor vinden er ook toenemende spanningen in de nek plaats. Wanneer dit lang aanhoudt, zet dit door in nekpijn. Hoe gestrester je bent, hoe groter de kans op nekpijn is. Werken aan de oorzaken van de stress heeft dan de prioriteit.
  • Overbelasting: Ook overbelasting speelt een belangrijke rol. Je nek kan maar een bepaalde hoeveelheid kracht verdragen. Wanneer dit te lang aanhoudt, vindt er overbelasting plaats. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je langdurig de spieren in je nek moet gebruiken. De intensiteit die je dan van je nek vraagt, is te veel. Zeker wanneer je dit verder helemaal niet gewend bent. In principe werkt dit op dezelfde manier als bij de rug. Ook daar krijg je last van wanneer je te lang en te vaak zware dingen aan het tillen bent.
  • Verkeerde beweging: Verder is er soms sprake van de bekende ‘verkeerde beweging’. Je maakt een plotselinge, snelle beweging en ineens schiet het in je nek. Vervolgens heb je er ineens langdurig last van. Dit is zeer vaak voorkomende situatie. Een verkeerde beweging zorgt op deze manier voor veel ongemak. Een oplossing is dan om voortaan voorzichtiger met bewegingen met je nek om te gaan.
  • Verkeerde houding: Tot slot blijft dan de verkeerde houding nog over. Dit is een van de grootste oorzaken van nekpijn. Met een verkeerde houding doelen we bijvoorbeeld op een foutieve slaaphouding. Of een suboptimale houding wanneer je achter je bureau zit te werken. Zeker wanneer je deze houding voor langdurige periodes aanhoudt, begint nekpijn zich te ontwikkelen.

Nu je een duidelijk idee hebt van waar nekpijn vaak vandaan komt, is het tijd om op zoek te gaan naar een oplossing. Er zijn namelijk gelukkig wel degelijk dingen die je kunt doen om je nekpijn aanzienlijk te verminderen.

Nekpijn verhelpen

Bij het verhelpen van nekpijn worden er verschillende dingen van je gevraagd. Voor de een zal de nekpijn wat intenser zijn dan de ander. Bovendien is er natuurlijk lang niet altijd sprake van dezelfde oorzaak. Echter is de kans groot dat het verhelpen van de nekpijn neer komt op een of meerdere van de volgende maatregelen:

#1: Zorg voor zoveel mogelijk beweging

Bij pijn is je eerste instinct misschien om zoveel mogelijk rust te nemen. Om je nek bijvoorbeeld helemaal niet meer te bewegen. Echter is dit juist contraproductief. Het is voor je nek juist belangrijk dat je deze wel blijft bewegen. Daardoor blijft de nek soepel. Zo voorkom je dat de nek alleen nog maar meer stijf wordt. En daardoor ook nog eens meer pijn gaat doen.

Mocht de pijn te hevig zijn, dan is even rust ook geen probleem. Maak er echter geen gewoonte van om dagenlang in bed te blijven liggen en je nek amper te bewegen. Hier ga je op termijn alleen maar meer problemen van ondervinden. En dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling tijdens je herstel.

Ga bijvoorbeeld gewoon verder met je dagelijkse bezigheden. Laat je niet remmen door de pijn die je aan het begin van de dag voelt. Door gewoon door te gaan met je leven, verleg je de focus ook naar andere zaken. Hierdoor wordt de pijn al snel een stuk minder.

#2: Doe nekoefeningen

Een ander belangrijk onderdeel van wat te doen bij nekpijn is het doen van nekoefeningen. Er zijn namelijk tal van oefeningen beschikbaar die de gezondheid van je nek bevorderen. Probeer het volgende bijvoorbeeld eens een keer uit:

  1. Buig je hoofd 10x heen en weer van voren naar achteren
  2. Kijk links over je schouder heen
  3. Kijk rechts over je schouder heen
  4. Raak met je linkeroor je linkerschouder aan
  5. Raak met je rechteroor je rechterschouder aan
  6. Herhaal deze complete routine twee keer per dag

Met deze oefeningen ga je echt aan de slag om je nek te trainen. Je nek wordt weerbaarder. Het is beter bestand om bepaalde ongemakken te vertragen. Hier heb je zowel op de korte termijn als ook op de lange termijn veel profijt van.

#3: Zorg voor mentale en fysieke ontspanning

Zoals eerder al opgemerkt, is stress een belangrijke beperkende factor. Het zorgt ervoor dat er veel spanning in je nek komt te zitten. Spanning die je niet bepaald kunt gebruiken. De oplossing voor dit probleem is dus om juist op zoek te gaan naar ontspanning.

Wat is de oorzaak van de stress die je vaak voelt? Ligt deze bijvoorbeeld bij je werk of juist in een persoonlijke relatie?

Ga op zoek naar maatregelen die de situatie verbeteren. Ga bijvoorbeeld het gesprek aan met je werkgever. Geef aan dat je erg veel stress ondervindt. En dat je hier fysiek ongemak aan overhoudt. Misschien is het mogelijk om een dagje minder te gaan werken. Dit maakt dan al een heel verschil.

Het komt erop neer dat je de stress die je voelt aanmerkelijk moet verminderen. Anders blijf je als het ware dweilen met de kraan open. Je lost het probleem nooit op en schuift het steeds verder voor je uit.

Ook sporten is een goede manier om tegelijkertijd voor mentale en fysieke ontspanning te zorgen.

#4: Verbeter je werkplek

Tot slot is het verbeteren van je werkplek voor veel mensen een belangrijke oplossing. Kies bijvoorbeeld voor een wat duurdere bureaustoel. Eentje die ergonomisch verantwoord is. Of zorg voor een verhoging van je bureau en/of laptop, zodat deze zich in de toekomst op ooghoogte bevindt.

Het zijn kleine aanpassingen, die potentiële grote gevolgen hebben. Dit zit hem in het feit dat je er dagelijks mee te maken krijgt. Een verkeerde houding dag in dag uit is op de lange termijn funest. Een kleine aanpassing levert dan over een bepaalde periode een enorme winst op. De nekpijn werk je op die manier écht weg.

Bronnen:
https://defysiotherapeut.com/
https://gezondnu.nl/