Selecteer een pagina

Misselijkheid is een van die symptomen waar werkelijk ieder mens weleens mee te maken heeft gehad. De een wat vaker dan de ander misschien, maar we kennen allemaal het gevoel. Het is een gevoel dat je het liefst zo min mogelijk ervaart. Wat te doen bij misselijkheid focust zich daarom op drie verschillende onderdelen.

In dit artikel beginnen we met de oorzaken van misselijkheid. Waar komt het nu eigenlijk door? Vervolgens gaan we kijken naar wat te doen bij misselijkheid zelf. Welke stappen kun je nemen om het minder erg te maken? En tot slot duiken we dieper in de manieren om misselijkheid in de toekomst te voorkomen.

Verschillende oorzaken van misselijkheid

Misselijkheid kent een grote variatie aan verschillende oorzaken. Dit is al met al een flinke waslijst aan oorzaken. Echter zijn er bepaalde opties die toch net wat vaker voorkomen dan anderen. Deze zijn met betrekking tot wat te doen bij misselijkheid daarom ook net wat relevanter. Zodoende zijn de volgende de belangrijkste oorzaken van misselijkheid:

  • Prikkeling evenwichtsorgaan: Een prikkeling van het evenwichtsorgaan is zeer goed in staat om misselijkheid te veroorzaken. Het is een van de meest bekende oorzaken die er zijn. Met een prikkeling van het evenwichtsorgaan bedoelen we dan bijvoorbeeld wagenziekte. Wanneer je in een auto bijvoorbeeld te maken krijgt met wagenziekte tijdens het lezen, dan gaat dit al snel leiden tot misselijkheid. Het is dan nodig om snel uit de auto te stappen of het raam open te doen.
  • Stress of een nerveus gevoel: Ook stress en nervositeit zijn belangrijke veroorzakers van misselijkheid. Wanneer je langdurig met stress te maken krijgt, begint het mogelijk te veel voor je te worden. Hetzelfde geldt voor een nerveus gevoel. Je voelt je dan haast niet lekker. Misselijkheid is op dat moment een relatief logisch gevolg.
  • Te veel eten: Iets wat voor iedereen in een bepaalde mate wel herkenbaar is, is misselijkheid door te veel eten. Je hebt bijvoorbeeld zoveel gegeten dat je maag helemaal van streek is geraakt. Er is simpelweg geen plek meer over in je buik om al het eten op een goede manier achter te laten. In de praktijk resulteert dit dan in een misselijk gevoel.
  • Te veel alcohol drinken: Iedereen die op z’n tijd van een drankje houdt, is in staat zich te vinden in misselijkheid door te veel alcoholgebruik. Een paar drankjes zijn over het algemeen niet erg. Wanneer het er echter te veel worden, dan neemt de kans op misselijkheid ook geleidelijk toe. Te veel alcohol drinken leidt tot een kater.
  • Migraineaanval: Een aanval van migraine is in sommige gevallen zo hevig dat je er misselijk van wordt. De hoofdpijn komt dan eerst opzetten. Bijna meteen daarna slaat dan het misselijke gevoel toe. Het komt bijvoorbeeld geregeld voor dat iemand met migraine moet overgeven.
  • Griep: Daarnaast is ook een gewone griep een logische veroorzaker van misselijkheid. Zeker wanneer het hier om een buikgriep gaat. Deze nestelt zich ergens in de buik en laat de kans op misselijkheid daardoor flink toenemen. Vaak komt een griep ook met andere symptomen, zoals koorts.
  • Zwangerschap: Tot slot noemen we ook zwangerschap nog even. Wanneer je zwanger bent, krijg je veelvuldig te maken met een misselijk gevoel. Op het moment dat je nog niet weet dat je zwanger bent en je bent op onverklaarbare wijze misselijk, dan is het wellicht een goed idee om een zwangerschapstest uit te voeren.

Herken je jezelf al in een of meerdere van deze oorzaken? Dan is de eerste stap richting herstel in ieder geval al gezet. Het is namelijk belangrijk om te weten wat de oorzaak van de misselijkheid precies is geweest. Aan de hand van deze informatie kun je het in de toekomst namelijk een stuk beter voorkomen.

Wat te doen bij misselijkheid?

Gedurende de misselijkheid zelf voel je je dus niet al te prettig. Je loopt, zit of ligt met een misselijk gevoel. Daarbij is het niet altijd even makkelijk om de dag door te komen. De volgende tips gaan daar aanzienlijk bij helpen:

#1: Langzaam eten en drinken

Bij misselijkheid is je lichaam aardig van streek. Je moet het dan ook zo voorzichtig mogelijk behandelen. Er is een goede kans dat je geen zin hebt om te eten en drinken bij misselijkheid. Probeer dit desondanks toch een klein beetje te doen. En dan het liefst op een langzame wijze, met kleine hapjes en slokjes.

Op deze manier voorkom je dat het allemaal in één keer te veel is voor je lichaam. Kleine hapjes en slokjes hou je een stuk makkelijker binnen.

#2: Voorkom een vochttekort

Verder moet je er alles aan doen om een vochttekort te voorkomen. Bij misselijkheid hoort namelijk ook braken. En op het moment dat je overgeeft, verdwijnt er vocht uit je lichaam. Het is wel belangrijk dat je dit dan opnieuw binnenkrijgt. Bijvoorbeeld door kleine hoeveelheden water achter elkaar te drinken.

Uitdroging is vrij gevaarlijk. En bij misselijkheid ligt het altijd op de loer.

#3: Geen zure voedingsstoffen binnenkrijgen

Probeer daarnaast zure voedingsstoffen te vermijden. Bij misselijkheid zijn deze namelijk te zuur voor je maag. Een bekend voorbeeld hiervan is vruchtensap. Het klinkt misschien aanlokkelijk om een gezond sapje naar binnen te werken. Echter werkt dit in de praktijk vaak juist averechts. Probeer je te richten op de meer ‘lichte’ voedingstoffen. Te denken valt dan aan rijstwafels, crackers en water. De kans dat je die binnenhoudt is meteen al een stuk groter.

#4: Geen alcohol drinken

Een logische manier om misselijkheid te verhelpen, is door geen alcohol te drinken. Alcohol is in essentie namelijk vergif voor het lichaam. En dus moet het lichaam hard werken om van alcohol af te geraken. Je doet er daarom goed aan om het lichaam het niet moeilijker te maken dan het al is. Alcohol laat je bij misselijkheid zoveel mogelijk links staan.

#5: Neem rust

Een volgende tip is om zoveel mogelijk rust te nemen. Wanneer je lichaam van slag is, heeft het tijd nodig om weer te herstellen. Daarbij gaat dit proces sneller wanneer het lichaam zich nergens anders mee bezig hoeft te houden. Alle energie is er dan op gericht om de bron van de misselijkheid te verhelpen.

Rust nemen doe je bijvoorbeeld door een dagje vrij van werk te nemen. Blijf veel in bed liggen en spendeer niet te veel energie met onnodige zaken.

#6: Vind afleiding

Tot slot is het bijzonder zinvol om afleiding te zoeken. Wanneer je misselijk bent, heb je al snel de neiging om je hier heel de dag op te focussen. Echter is dit natuurlijk niet echt prettig. In plaats daarvan doe je er goed aan om afleiding op te zoeken.

Zet bijvoorbeeld een filmpje of een serie aan. Of ga een boek lezen. Alles wat je gedachten van de misselijkheid af krijgt, is mooi meegenomen. De tijd gaan dan namelijk toch een stuk sneller voorbij. Voor je het weet, ben je alweer van de misselijkheid af.

Misselijkheid voorkomen

Nu je weet waar de misselijkheid vandaan komt en wat je moet doen om het zo snel mogelijk te verhelpen, blijft er nog één onderdeel over; misselijkheid voorkomen. Een artikel over wat te doen bij misselijkheid is pas compleet wanneer je ook deze informatie tot je neemt.

Al met al zijn er uiteraard verschillende dingen te ondernemen om misselijkheid te voorkomen. De volgende zijn de meest effectieve, praktische manieren.

  • Beperk je alcoholinname: Alcohol blijft in veel gevallen toch de boosdoener bij misselijkheid. Een manier om minder vaak misselijk te zijn, is dan om minder alcohol te drinken. Ook helpt het om tussen de alcohol door water te drinken. Daarmee vul je de hoeveelheid vocht in je lichaam aan. De alcohol heeft dan een minder negatief effect op je.
  • Let beter op wat je eet: Ook heeft het zin om beter te letten op wat je eet. Probeer enerzijds bijvoorbeeld wat minder te gaan eten. Heb je de neiging om veel achter elkaar naar binnen te stoppen? Ga hier dan in de toekomst beter mee om. Anderzijds is het verstandig om eten minder lang te bewaren. Voedselresten die niet goed meer bleken te zijn, zijn in veel gevallen de boosdoener bij misselijkheid.
  • Was vaker je handen: Tot slot is het advies om vaker je handen te wassen. Aan je handen blijven allerlei bacteriën en virussen plakken. Wanneer je deze vervolgens niet wast, komen deze bij het eten of drinken soms zomaar in je mond terecht. Op dat punt is het al te laat. De bacteriën en virussen hebben dan een vrije doortocht richting je ingewanden. Voor je het weet, loop je bijvoorbeeld een buikgriep op en ben je misselijk.

Is het een voornemen van je om in de toekomst minder vaak misselijk te zijn? Combineer het behandelen van misselijkheid dan met het voorkomen voor een maximaal resultaat. Op korte termijn ga je al merken dat er wel degelijk manieren zijn die helpen. Zo heb je voortaan altijd de informatie bij de hand om op een verantwoorde wijze door het leven te gaan.