Selecteer een pagina

Maagpijn is van zichzelf natuurlijk iets erg vervelends om mee te maken te krijgen. In het ideale scenario heb je hier precies nooit last van. Echter komt het toch redelijk vaak voor dat men last heeft van de maag. Deze maagpijn is daarbij niet per altijd terug te leiden tot één duidelijke oorzaak. En dus is het belangrijk om hier meer over te weten te komen. Bijvoorbeeld om de kans op maagpijn in de toekomst aanzienlijk te verkleinen. In dit artikel leer je dan ook alles over wat te doen bij maagpijn. Zo weet je aan het einde precies wat je opties zijn op het moment dat je met deze vervelende aandoening te maken hebt.

Oorzaken van maagpijn

In de eerste plaats is het belangrijk om de verschillende oorzaken van maagpijn onder de loep te nemen. Door namelijk meer te leren over de oorzaken van maagpijn, ben je in staat om hier iets mee te doen. Iedere oorzaak heeft in potentie namelijk weer een ander gevolg voor je manier om ermee om te gaan. Al met al komt het bij maagpijn vaak neer op een of meerdere van de volgende oorzaken:

  • Roken: Roken is iets dat je niet direct zou associëren met maagpijn. Desondanks is het toch wel een mogelijke reden. Roken is op verschillende vlakken niet goed voor het lichaam. Ook je maag heeft hier in potentie onder te lijden. Merk je bijvoorbeeld vaak dat je maagpijn krijgt na het roken? Dan is het zeer goed mogelijk dat er sprake is van een verband. Wanneer dit de oorzaak is, moet je een oplossing ook waarschijnlijk zoeken in het stoppen met roken.
  • Verkeerde voeding: Daarnaast speelt verkeerde voeding mogelijk een grote rol. Er zijn namelijk tal van voedingsmiddelen die bij mensen verkeerd vallen in de maag. Bekende voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld chocolade, pepermunt, frisdank en zure dranken. Echter kun je het natuurlijk ook een stuk duidelijker merken wanneer je bijvoorbeeld veel alcohol hebt gedronken. Net als bij roken geldt ook voor alcohol dat het op verschillende vlakken een negatieve invloed op je heeft.
  • Psychisch ongemak: Verder moet je het soms zoeken in psychisch ongemak. Het komt namelijk voor dat men door bepaalde psychische klachten ook maagpijn krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een tijdje heel angstig bent. Je bent bijvoorbeeld bang voor een bepaalde situatie die komen gaat. Of iemand in je naaste omgeving is erg ziek. Hetzelfde geldt voor somberheid. Wanneer je heel verdrietig bent, komt dit soms tot uiting in de vorm van buikpijn. Tot slot wil ook stress nog weleens de veroorzaker zijn. Dit is namelijk opnieuw een vorm van psychisch ongemak. Stress vraagt veel van je gehele lichaam. Zo ook van je maag.
  • Overgewicht: Een andere potentiële oorzaak van maagpijn is overgewicht. Wanneer je namelijk (veel) te veel weegt, neemt de druk op je buik toe. Is deze druk groot genoeg? Dan vertaalt dit zich in een onaangenaam gevoel van maagpijn. In een dergelijke situatie is het vanzelfsprekend belangrijk om af te vallen. Zo ben je in staat om de druk op je buik te verminderen. Binnen de kortste keren gaat de maagpijn dan ook in omvang afnemen.
  • Obstipatie: Maagpijn is in bepaalde situaties weleens het directe gevolg van een andere aandoening. Een mogelijk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld obstipatie. Bij obstipatie blijft je voedsel te lang in je lichaam zitten. In plaats van het als ontlasting kwijt te raken, heeft het niet de mogelijkheid om verder door je lichaam richting de uitgang te bewegen. Aangezien er dan dus sprake is van een opstopping, gaat dit ook pijn doen. Je maagpijn is al snel geboren.
  • Bepaald medicijngebruik: Een laatste bekende mogelijke oorzaak van je maagpijn is bepaald medicijngebruik. Zo staat te veel gebruik van ibuprofen er bijvoorbeeld om bekend dat het de maag aantast. Maar ook andere medicijnen leveren in sommige gevallen maagpijn op. Voorbeelden hiervan zijn antibiotica, medicijnen tegen depressie, bloedverdunners en medicijnen bij diabetes.

Maagpijn behandelen doe je zo

Na het vaststellen van de oorzaak van je maagpijn, is het tijd om door te gaan naar de volgende stap. Want wat misschien nog wel belangrijker is, is het vinden van een behandelmethode om van je maagpijn af te komen. Zeker wanneer de maagpijn vrij forse vormen aanneemt, zit je met smart te wachten om er definitief van af te zijn. Dit doe je door een combinatie van de volgende behandelmethoden:

  • Maagmedicijnen slikken: In veel gevallen gaat maagpijn vanzelf over. Echter is hier lang niet altijd sprake van. En dus is het dan nodig om zelf actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door maagmedicijnen te gaan slikken. Je hebt op dit gebied vier verschillende opties. Dit zijn een maagzuur-binder, slijmvlies-beschermer, maagzuurremmer (H2-blokker) en een andere maagzuurremmer (PPI). Het beste is om bij het begin te beginnen. De maagzuur-binder dus. Wanneer deze niet werkt, pak je de volgende optie. En zo ga je steeds verder door totdat het medicijn werkt.
  • Eet zoveel mogelijk gezond: Een andere behandelmethode is wat uitgebreider en langduriger. Het gaat dan namelijk om gezond eten. Een écht gezond voedingspatroon is iets waar niet veel mensen zich aan houden. Echter ben je hiermee in staat om een flinke slag te slaan. Eet bijvoorbeeld zoveel mogelijk voeding met vezels. En voorkom dat je te veel vet eet. Beiden dragen bij aan het zo min mogelijk irriteren van de maag. Verder kies je voor voldoende variatie tussen bijvoorbeeld groente en fruit. Door gezond eten vol te houden, neemt de kans op maagpijn flink af.
  • Drink voldoende water: Ook is het sterk aan te raden om voldoende te blijven drinken. Het liefst tussen de 1,5 en 2 liter per dag. In het beste scenario kies je dan voor water. Echter kun je dit natuurlijk ook (deels) vervangen door thee. Veel water houdt je maag gezond. Het voelt dan een stuk prettiger om de dag door te komen.
  • Vermijd alcohol: Alcohol is in de basis vergif voor het lichaam. In periodes waarin je je niet goed voelt, kun je alcohol daarom het beste links laten liggen. Vervang het drinken van alcohol door het drinken van water of thee. Hierdoor stop je niet alleen met iets dat slecht voor je is, maar je vervangt het ook nog eens met iets dat goed voor je is. Zo krijg je te maken met een dubbel positief effect.
  • Niet voor het slapen eten: Als laatste verandering in je levensstijl om maagpijn te behandelen, raden specialisten aan om niet langer voor het slapen te eten. De kans op maagzuur neemt dan namelijk aanzienlijk toe. Hierdoor voel je je bijzonder onprettig op het moment dat je in bed ligt. Voorkom dit soort situaties en kies voor de verstandige optie.

Wat te doen bij maagpijn om het voortaan te voorkomen

Het verhelpen van maagpijn is één ding. Het voorkomen van maagpijn is de volgende stap die je moet nemen. Alleen zo weet je namelijk zeker dat je niet hoeft te dweilen met de kraan open. Het is namelijk erg storend wanneer je om de zoveel tijd opnieuw last van maagpijn krijgt. Pas daarom een aantal veranderingen in je leven toe om de kans hierop te minimaliseren. Daarbij spelen de volgende punten een belangrijke rol:

  • Gewicht verliezen: Overgewicht is een van de veroorzakers van maagpijn. Wanneer je met overgewicht te maken hebt, is het goed mogelijk dat dit voor jou de oorzaak is. En zelfs als het niet de hoofdoorzaak van de maagpijn is, draagt het er waarschijnlijk wel aan bij. Zorg er dus voor dat je af gaat vallen. Bijvoorbeeld door permanent een stuk gezonder te blijven eten.
  • Stoppen met roken: Ook stoppen met roken is een wijs besluit. Hierbij geldt in grote lijnen hetzelfde als dat bij het verliezen van gewicht geldt. Zelfs als het niet de hoofdoorzaak van je maagpijn is, draagt het er waarschijnlijk wel aan bij. En dus is het een slimme keuze om er gewoon helemaal mee te stoppen. Ook met betrekking tot je gezondheid als geheel.
  • Voldoende slaap krijgen: Slaap is essentieel voor een gezond lichaam. Merk je dus dat je vaak onvoldoende slaap meepakt? Dan is dit een belangrijk punt van aandacht. Door je hoeveelheid slaapuren te vergroten, gaat je gezondheid er op alle vlakken op vooruit. Dit zie je dan al snel uitbetaald in minder maagpijn.
  • Stress verminderen: Stress is hoe dan ook slecht voor het lichaam. Zeker wanneer het langdurig aanhoudt. Probeer de bron van je stress daarom aan te pakken wanneer hier sprake van is. Hoe sneller je minder stress gaat voelen, hoe sneller je ook beter in je vel zit. Dit moet de frequentie van de maagpijn stevig verminderen.
  • Extra bewegen: Tot slot is extra bewegen het devies. Beweging versterkt het lichaam op meerdere vlakken. Bovendien zorgt het ervoor dat je darmen ook goed hun werk blijven doen. Hierdoor heeft de maag het vanzelf al minder zwaar. Een halfuurtje intensief bewegen per dag is al voldoende.

Ben je dus iemand die vaak met maagpijn te maken heeft? Pas de benodigde veranderingen dan toe voor een mooie toekomst!